hilmirdadaud.blogspot.my

Demam dan Chickenpox..

| On
October 08, 2012

Assalammualaikum...

Penatnya seminggu ni,  sebelum ni Irfan kena chickenpox skang budak berdua tu pulak yang kena. Baru nak tarik nafas lega.... 

Balik sekolah hari isnin tu masing2 dah demam Amy syak mesti diorg nak kena, hari selasa dan rabu keluar bintik2 kecil dan sikit sgt. Sekali dua orang yang kena buat Amy tak menang tangan. Oleh kerana keluar sikit aje + demam panas, Amy bagi diorg air kelapa. Hari Khamis tu badan Faris dah penuh ngan bintik2 merah, kat muka pun byk. Irfan dulu taklah sebyk tu. Nasiim masih relax lagi,  masih belum keluar byk lagi.




Nasiim kena hari Jumaat... banyak kat muka dan badan tapi tak sebanyak Faris. Demamnya baru semalam kebah. Bagi ubat demam tak turun2 jugak, last amy bagi ubat yg masuk kat punggung tu bila tengok suhu dia dah 40. Mengigil tengok no 40 tu, Irfan dulu dua kali kena 'fit' (sawan) nasib baik tak de apa2... Alhamdullillah..



Faris pun Amy bagi ubat punggung sbb suhu dah 39. Kesian dia nak duduk tak boleh nak baring pun sakit, hari rabu dan khamis tu dia tak tidur, sakit lah gatallah. Sedih hati Amy bila dia menanggis sbb tak tahan sakit.
Doktor ada kasi ubat sapu utk gatal dan sakit tapi tak boleh sapu seluruh badan sbb jadi lagi teruk.. lupa pulak nak bagi tau Faris ni ada eczema, kat doktor pun Amy lupa nak bagitau.. 


Kesian dia... comot dah.

Irfan kena demam dua hari aje. Demam tak tinggi dan tak gatal sgt. Bila kena kat adik2 dia pulak... teruk. Baru nak masak dah kena panggil, baru nak mengemas rumah pun dah kena panggil. Nak buka laptop lagilah tak dan, nak kena lap ngan kain basah tempat2 yg sakit tu... lap pakai facial cotton tu (abis mamanya punya), kain lain tak leh sakit katanya. Nasib baik Nasiim boleh disapu ngan ubat gatal yg doktor bagi tu.





Org Unifi tu tak jadi dtg hari Jumaat, nasib baik tak dtg... umah Amy macam tongkang pecah. Tak sempat nak mengemas.

Hari ni demam dah ok.. bolehlah mamanya buat keje, tu nampak n3 baru hari ni.. hihihi. 




12 comments on "Demam dan Chickenpox.."
  1. Hari ni dah okay ye....syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. Kesainnya Amy... tak cuba dgn daun ala lupa pulak kakak Amy. Daun yg selalu ada org India tanam tu. Biasa cepat kebah tau. Minum air kelapa nak bagi semua keluar cepat tapi daun ini nak bagi kecut cepat (biasanyalah kalau sesuai - sebab kalau tempat kakak memang guna daun tu)

    ReplyDelete
  3. 2 tahun lepas akak ngan anak-anak kena demam campak. kalau kena masa kecik2 takpe. akak ni kena bila dah tua, teruk sgt, 2 minggu dpt mc tau. anyway semoga anak2 amy cepat sembuh

    ReplyDelete
  4. kesiannya..
    moga semuanya cepat baik ye.
    oh ye.. kalau tak silap..
    daun yg KakZakie cakap tu. daun bambu.
    maaf ye kakZakie. ida menyampuk pulak.

    ReplyDelete
  5. Alahaiiii...kesiannya. Semoga mereka cepat sembuh.

    ReplyDelete
  6. lama betul emy tak buat n3 rupa2nya anak2 tak sihat ye....semoga cepat sembuh ye....!!!!

    ReplyDelete
  7. siannnyee budak2 tuu dik

    biasanya demam campak nie kena ambik air tawar dan minum air kelapa muda .. sbb tu sumpahan dia ..
    insyaallah akan surut ..

    ReplyDelete
  8. Salam ziarah...Alaaaa...kesiannya,semoga cepat sembuh ya...

    ReplyDelete
  9. ala kesiannyer wani tgk dorang kak.....

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)