hilmirdadaud.blogspot.my

Donut kentang... Kejap aje dah licin.

| On
April 12, 2013
Assalammualaikum....

Hari ni masak yg ringkas aje.... ayam panggang rosemary. Mananya tak ringkas... ayam, kentang dan tomato masuk aje sekali. Kebetulan ada jagung.. apa lagi buat jagung bakar pulak... sapu butter pada jagung sikit pastu masuk dlm oven. 

 Teringat pulak smlm Amy ada salin resepi donut kentang. Resepinya senang dan bahannya pun ada. Sementara tunggu dia naik Amy gi ambik budak sekolah dulu.



Balik dari sekolah terus bersilat ngan donut ni. Kejap aje dah siap masak. Anak-anak Amy pulak... panas donut tu pun belum hilang lagi dah dikerumunnya padahal sebelum tu dah mkn tengah hari. Masa tu jugak dah abis, nasib baik sblm tu Amy sempat asingkan sikit utk en hubby.

Bila dah petang ni Amy rasalah sikit donut en hubby tu... sedap dan masih lembut dan gebus lagi. Selalunya donut yg Amy buat tu bila dah sejuk aje dia dah liat. 




Di sini Amy sharekan resepi donut kentang ni....


DONUT KENTANG CITARASAWAN

resepi: kak Wan

Olahan: Izah

200 gm tepung gandum
1 1/2 sk yis segera mauripan
100gm ubi kentang
1 sudu besar susu pekat manis
50gm gula halus
1 1/2 sb mentega
1 biji telur kuning
1/2 sudu teh garam
60ml air
Gula ising untuk salutan
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :
1. Kupas kentang, rebus hingga empuk dan lenjek hingga halus ketika masih panas. Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan kentang lenjek dan bahan bahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli
hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit
tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.



Selamat mencuba...



7 comments on "Donut kentang... Kejap aje dah licin."
  1. sedapnya kak amy......terliur eca...sebab eca mmg pengemar donut.hehehe ;)


    asal dtg blog kak amy,eca rasa mcm nak masak je....

    ReplyDelete
  2. dana sampai skrg tak berani nk bt donut hehehhe... tkt tak menjadi, walaupun ada resepi yg ringkas pun mls nk cube ehhehe... lebh baik beli je kan (dsr pemalas)

    ReplyDelete
  3. sy kalu kuih yg guna yis...mmg seriau nk buat...sbb nyer tkt x naik hehehee

    ReplyDelete
  4. Hah, lepas ni boleh buat Churros pulak, cicah dengan coklat...sedapnya

    ReplyDelete
  5. suka sgt ngan donut kentang ni.. bila goreng baunya wangi jerr kan.. mcm goreng keris gitu

    ReplyDelete
  6. Sedapnya. SAya buat donut asyik tak jadi jer.

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)