hilmirdadaud.blogspot.my

Resepi Apam yang paling senang...

| On
December 05, 2013
Assalammualaikum...

 Bila nak hantar repair tipun Amy tu pun Amy tak tau... susah betul bila tipun dah rosak ni. Tipun Amy tu bila nak charge aje kena off kalau tak ... tak boleh charge, nak tranfer gambar pun tak boleh. Nasib baik ada i pad tapi Amy pulak yg tak biasa.




Musim hujan ni perut asyik lapar aje... masa nilah rasa nak makan macam2 tapi Amy pulak yang malas nak masak nasib baik ada resepi apam yang senang ni..... tak banyak citer. 

Apam Tepung Gandum


3 cawan tepung gandum (diayak),
1 cawan gula,
1 paket yis (11g),
2 sb minyak - tak kisah minyak apa, Amy guna Canola.
2 1/4 cawan air.


Cara-caranya.

Satukan tepung, yis dan gula. Ratakan.
Masukkan air sedikit demi sedikit. Jika agak pekat tambah sedikit  lagi (sehingga ia jadi tak pekat n tak cair-mcm nak goreng pisang). 
Last, masukkan minyak-sebatikan.
Masukkan kedalam loyang dan tunggu ia naik sedikit... kemudian bolehlah dikukus sehingga masak.

Bila sudah sejuk bolehlah di potong2 dan digaulkan dengan kelapa yang telah dicampurkan dgn sedikit garam.





Selamat mencuba...
3 comments on "Resepi Apam yang paling senang..."
  1. sedapnyer. dah lama ida tak makan kuih ni.(tertelan air liur) kat opis ni hihiii..

    ReplyDelete
  2. sodap nih kak... udahla kelapa tuh rasa masin2 skit kan... mmg lyn ngn kopi pns terbaik lah

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)