hilmirdadaud.blogspot.my

Image Slider

Assalammualaikum...


Salam Jumaat...




Hitler marah pemandu Peugeot..

Share dari FB Kak Azlita.. meh kita renungkan bersama.



Assalammualaikum...

Semperit... biskut kesukaan en hubby dan adik ipar Amy, Nadia. Amy pulak... setiap kali rasa aje mesti tak berkenan... jadi tak delah heran ngan semperit ni.



Masa blogwalking... jumpa pulak resepi Semperit ni kat blog Kak Azlita. Gambar kat blog Kak Azlita tu semuanya cantik2 dan semuanya nampak sedap.

Tergoda ngan gambar Semperit Kak Azlita punya pasal + bahan semua ada (kecuali tepung red rose) cara nak buat pun macam senang aje = terhasillah semperit yang Amy tak pernah mimpi pun nak buat... hihihi.




First time Amy rasa Semperit yang sedap dan sesuai ngan tekak Amy yang memilih ni.

Mula-mula Amy buat 2 adunan, pastu buat lagi satu aduan. Satu adunan dapat lebih kurang 140 biji. Kalau buat pendek2 dapat lagi banyak. 
Bila dah asing2 nak bagi sana sini tinggal satu bekas aje. Bekas tu pulak Amy dah sealkan.... hahaha.

Aduan yang pertama tu Amy tak terus semperitkan dia... jadi Semperit yang terhasil tak berapa cantik. Yang kali kedua, terus buat... senang aje nak menekannya dan cantik aje Semperit tu.

Terima kasih kepada Kak Azlita kerana sudi share resepi yang sedap ni.


Biskut Semperit



Bahan-bahan;

250 gm butter
150 gm gula icing
1 biji kuning telur 
250 gm tepung red rose
150 gm tepung kastard 
30 gm tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
manik gula sebagai hiasan

Cara-caranya;

Ayakkan tepung red rose, tepung kastard dan tepung jagung. Ketepikan

Pukul butter dan gula hingga sebati.
Masukkan telur dan esen vanila dan terus pukul hingga bergaul sempurna
Kemudian masukkan tepung yang telah di ayak sedikit-sedikit dan terus menguli sehingga adunan menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari

Panaskan oven pada suhu 170C 
Sedialan loyang pembakar dan oleskan sedikit butter

Masukkan doh ke dalam acuan semprit dan tekan di atas loyang
Buat dalam 2.5 cm panjang 
Hiaskan dengan manik gula
Bakar dalam oven dengan suhu 170C selama 15 minit ( Amy bakar 12-13 minit aje kalau tak garing pulak jadinya)

Sejukkan sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara. 


Selamat Mencuba.








Assalammualaikum...

Pagi tadi singgah kat blog Anies... hari ni birthday Anies rupanya. Mula-mula Amy ingat hari jadi dia 13 Julai... eh sama bulan ngan Amy lah tapi rupa-rupanya bulan Islam... hihihi.

Teringin jugak nak tahu bila birthday Amy jadi Amy gi klik lah kat link yang Anies bagi tu. Baru tahu Amy lahir 14 ramadan 1400. 

Semalam birthday Amy,  birthday Anies hari ni... hihihi. 
Kalau malas nak tengok yang panjang menjela macam yang Amy punya kat bawah ni boleh klik kat sini.



 Birthday Calculator
27 July 1980
Your date of conception was on or about 4 November 1979 which was a Sunday.
You were born on a Sunday
under the astrological sign Leo.
Your Life path number is 7.

Your fortune cookie reads:
Anger begins with folly, and ends with regret.

Life Path Compatibility:
You are most compatible with those with the Life Path numbers 1, 5 & 7.
You should get along well with those with the Life Path numbers 4 & 22.
You may or may not get along well with those with the Life Path number 9.
You are least compatible with those with the Life Path numbers 2, 3, 6, 8 & 11.
The Julian calendar date of your birth is 2444447.5.
The golden number for 1980 is 5.
The epact number for 1980 is 13.
The year 1980 was a leap year.

Your birthday falls into the Chinese year beginning 2/16/1980 and ending 2/4/1981.
You were born in the Chinese year of the Monkey.

Your Native American Zodiac sign is Salmon; your plant is Raspberry.

You were born in the Egyptian month of Paopy, the second month of the season of Poret (Emergence - Fertile soil).

Your date of birth on the Hebrew calendar is 14 Av 5740.
Or if you were born after sundown then the date is 15 Av 5740.
The Mayan Calendar long count date of your birthday is 12.18.7.2.3 which is
12 baktun 18 katun 7 tun 2 uinal 3 kin
The Hijra (Islamic Calendar) date of your birth is Sunday, 14 Ramadan 1400 (1400-9-14).
The date of Easter on your birth year was Sunday, 6 April 1980.
The date of Orthodox Easter on your birth year was Sunday, 6 April 1980.
The date of Ash Wednesday (the first day of Lent) on your birth year was Wednesday 20 February 1980.
The date of Whitsun (Pentecost Sunday) in the year of your birth was Sunday 25 May 1980.
The date of Whisuntide in the year of your birth was Sunday 1 June 1980.
The date of Rosh Hashanah in the year of your birth was Thursday, 11 September 1980.
The date of Passover in the year of your birth was Tuesday, 1 April 1980.
The date of Mardi Gras on your birth year was Tuesday 19 February 1980.

As of 7/12/2014 11:03:09 PM EDT
You are 33 years old.
You are 408 months old.
You are 1,771 weeks old.
You are 12,403 days old.
You are 297,695 hours old.
You are 17,861,703 minutes old.
You are 1,071,702,189 seconds old.

Celebrities who share your birthday:
Alex Rodriguez (1975)Triple H (1969)Maureen McGovern (1949)
Peggy Fleming (1948)Betty Thomas (1947)Bobbie Gentry (1944)
Jerry Van Dyke (1931)Norman Lear (1922)

Top songs of 1980
Lady by Kenny RogersUpside Down by Diana Ross
Call Me by BlondieStarting Over by John Lennon
Another Brick In the Wall by Pink FloydCrazy Little Thing Called Love by Queen
Rock with You by Michael JacksonMagic by Olivia Newton-John
Funkytown by Lipps, Inc.Another One Bites the Dust by Queen

Your age is the equivalent of a dog that is 4.85440313111546 years old. (You're still chasing cats!)

Your lucky day is Sunday.
Your lucky number is 1 & 4.
Your ruling planet(s) is Sun.
Your lucky dates are 1st, 10th, 19th, 28th.
Your opposition sign is Aquarius.
Your opposition number(s) is 8.
Today is not one of your lucky days!
There are 15 days till your next birthday(eh 14 arilah)
on which your cake will have 34 candles.

Those 34 candles produce 34 BTUs,
or 8,568 calories of heat (that's only 8.5680 food Calories!) .
You can boil 3.89 US ounces of water with that many candles.  
In 1980 there were approximately 3.6 million births in the US.
In 1980 the US population was approximately 226,545,805 people, 64.0 persons per square mile.
In 1980 in the US there were 2,406,708 marriages (10.6%) and 1,182,000 divorces (5.2%)
In 1980 in the US there were approximately 1,990,000 deaths (8.8 per 1000)
In the US a new person is born approximately every 8 seconds.
In the US one person dies approximately every 12 seconds.

In 1980 the population of Australia was approximately 14,807,370.
In 1980 there were approximately 225,527 births in Australia.
In 1980 in Australia there were approximately 109,240 marriages and 39,257 divorces.
In 1980 in Australia there were approximately 108,695 deaths.

Your birth flower is DELPHINIUM

Your birthstone is Ruby

The Mystical properties of Ruby
Ruby is said to open one's heart to love.
Some lists consider these stones to be your birthstone. (Birthstone lists come from Jewelers, Tibet, Ayurvedic Indian medicine, and other sources)
Carnelian

Your birth tree is
Cypress, the FaithfulnessStrong, muscular, adaptable, takes what life has to give, happy,content,optimistic, needs enough money and acknowledgment, hates loneliness, passionate lover which cannot be satisfied, faithful, quick-tempered,unruly, pedantic and careless.

There are 166 days till Christmas 2014!
There are 179 days till Orthodox Christmas!

The moon's phase on the day you were
born was full. 


Click on the picture
for more information.

Assalammualaikum...

Resepi biskut ni dah  bertahun dalam simpanan Amy tapi tak pernah lagi buat. Masa membelek-belek buku resepi Amy tu nampak pulak resepi ni. Bahan-bahannya semua ada, cara nak buat pun macam senang aje.... apa lagi.



Resepi ni Amy ambik dari forum cari tapi terlupa pulak nak tulis sapa punya resepi. Kepada tuan punya resepi terima kasih Amy ucapkan kerana sudi kongsikan resepi ni.

Biskut ni satu adunan dapat dalam 40-50 ketul bergantung kepada saiz ketulan yang ada buat... hihihi. Amy buat 4 adunan dapatlah dekat 200 ketul. 


Red Pearl Cookies.



Bahan-bahan;

150g butter,
150g tepung gandum,
75g gula kastor,
60g cornflakes,
50g choc chip,
25g badam nips,
1 sudu the seen vanilla.

Cara-caranya;

1. Pukul butter dan gula hingga sebati (jgn kembang) Amy guna senduk kayu aje.

2. Campur semua bahan kering. Kacau sebati guna senduk kayu.

3. Gunakan garpu, jemputkan aduan ke atas dulang pembakar. Amy  guna tangan aje tapi jangan kepal-kepalkan.

4. Sapukan kuning telor dan hias dengan ceri merah.

5. Bakar... suhu ikutlah kesesuaian  oven masing-masing.

p/s; badam nips tu Amy panggang dulu dlm oven siang2.


Selamat Mencuba... 






Assalammualaikum...

Hari ni Amy nak share resepi Choc Chip cookies yang Amy buat setiap tahun. Setiap kali buat mesti 4 aduanan pastu siap nak kena sorok lagi kalau tak belum raya dah abis kena kenduri.

Resepi ni Amy ambil dari adik ipar Amy bertahun-tahun dahulu pastu tak pernah pulak nak bertanya sapa tuan punya resepi. Terima kasih Amy ucapkan kepada tuan punya resepi kerana sudi berkongsi resepi yang menjadi kesukaan family Amy ni.


Choc Chip Cookies.


Bahan-bahan:

200g  butter (Amy guna buttercup),
140g brown sugar,
200g choc chip,
260g tepung superfine,
40g tepung jagung,
2 biji kuning telor,
1/2 sudu kecil emplex,
1/2 sudu kecil esen vanila.

Cara-caranya ;

1. Campurkan tepung superfine, tepung jagung dan emplex kemudian diayak... manalah tahu kot ada makhluk asing. 

2. Pukul butter dan gula sehingga sebati sahaja.

3. Masukkan kuning telur dan esen vanila. Sebatikan. Amy guna senduk kayu aje.

4. Kemudian masukkan tepung yang telah diayak tadi dan choc chip sikit sikit ke dalam adunan. Mula-mula adunan tu macam lembik aje, jangan risau... biarkan seketika  nanti dia akan ok.

5. Kepal-kepalkan dan buatlah bentuk apa yang suka kemudian bakar. 

p/s: Tepung gandum yang Amy gunakan untuk buat biskut telah Amy sangaikan terlebih dahulu dan diayak.

Selamat Mencuba.





Assalammualaikum....

Amy suka sangat biskut tat nenas gulung, setiap kali raya mesti cari biskut ni.


Amy jumpa resepi ni kat forum cari...  resepi dari Kak Anis ni memang sedap. Ramai yang dah cuba resepi ni pun kata sedap.

Terima kasih kepada Kak Anis kerana tidak lokek berkongsi ilmu. Banyak yang Amy pelajari dari Kak Anis. 



Tat Nenas Gulung
oleh: Kak Anis Suraya




Bahan-bahannya:
200g butter - Amy guna buttercup yg dlm tin tu aje.
50g majerin - Amy guna Daisy.
1/4 cawan gula halus.
3 cawan tepung gandum - diayak.
1/2 cawan serbuk badam yang telah disangai.
1 biji telur.
Jem nenas secukupnya - Amy guna perisa strawberry.
Kuning telur + pewarna kuning telur secukupnya.

Caranya:
1. Gaulkan tepung, gula dan serbuk badam sebati.
2. Masukkan butter dan majerin. Gaulkan lagi sehingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Masukkan telur yang telah di pukul manja sedikit. Uli sehingga menjadi doh yang lembut tapi tak perlulah menguli sepenuh tenaga mcm nak buat roti tu. 
Kalau doh mcm keras sedikit ambil sedikit butter dan digaulkan pada doh sehingga doh menjadi lembut dan senang di tekan. Doh yang keras akan menyebabkan anda bekerja keras sambil terangkat2 badan... hihihi.


Selamat mencuba...











Assalammualaikum...

 Tiba-tiba teringin pulak nak makan jemput-jemput kurma... (Amy panggil jemput-jemput kalau pisang baru panggil cekodok).


Rasanya kalau jemput-jemput ni semua orang tahu nak buat. Jemput-jemput kurma ni senang aje masukkan aje kurma kat dlm adunan jemput-jemput tu... dah jadi.




Hari ni kami buka puasa makan jemput-jemput ngan air teh aje. Untuk Nasiim pulak... Amy buatkan jemput-jemput kosong cicah sambal goreng ikan bilis. 
Assalammualaikum..

Biskut ni Amy buat seminggu sebelum puasa... tak sampai 2 hari dah habis kena kenduri.



Kalau tak letak M&M pun biskut ni memang dah sedap dah, tapi kalau nak buat untuk raya ... tak leh pakai M&M ni.. mahal.






M&M Cookies / Smartie Cookis.


Bahan A

250g mentega,
30g shortening,
250g gula perang,
2 tsp esen vanila,
2 biji telor gred B,

Bahan B

460g tepung gandum - diayak,
1/2 tsp baking powder,
1 tsp emplex,
1/4 tsp garam halus,
60g badam cincang,

Hiasan : coklat M&M @ Smarties.




1.   Pukul bahan A hingga kembang dan berkrim.  Masukkan esen vanilla dan telur satu demi satu dan pukul hingga bergaul rata.

2.   Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh yang lembut.  Rehatkan doh selama 15-20 minit.

3.   Ambil 1/2 tbsp adunan (kecil) atau 1 tbsp adunan (besar), gentel bulat dan tekankan dengan 3-6 biji coklat M&M smarties. Amy letak 3 aje.

4.   Panaskan oven, susunkan di dalam loyang yang telah digris.  Jarakkan biskut 5cm diantara yang lain kerana biskut ini mengembang ketika dibakar.

5.   Bakar hingga keperangan.

TIPS  :  Jika inginkan tekstur yang lebih lembut kurangkan sukatan tepung 80-100 gm.



Selamat Mencuba....