hilmirdadaud.blogspot.my

Apam Gula Hangus...

| On
August 25, 2015

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Pagi tadi pukul 9 dah siap masak dan mengemas... sementara tunggu kain dalam washer machine tu Amy buka FB sekejap. Tiba-tiba ternampak pulak kawan Amy share resepi Apam Gula Hangus dari page Sheila Rusly... 


Bahan bahan semuanya ada kat dapur... cara nak buat pun macam senang terus angin rajin datang. Bukan senang dia nak datang tu kadang kadang resepi dah berkulat pun dia tak datang lagi hihihi.


Kononnya nak guna cup kertas putih tu nampak klasik sikit tapi Amy tak de bekas nak letak cup tu kang melambak kang... ada yang terus masuk tong sampah kang. 

Nasib baik cup dot dot ni ada... keras sikit cup ni. Cup ni kecik aje sebenarnya tapi bila dah kena kukus membesar berganda ganda pulak dah.


 Apam gula hangus
Sumber : FB Page Shiela Rusly.





Bahan bahan:

1 cwn gula
1 cawan air
2 biji telor
2 sudu besar majerin
2 sudu besar susu pekat
1/2 cwn minyak
1 1/2 cwn tepung gandum *ayak
1 sudu kecil soda bikarbonat *ayak

Caranya;

- Masakkan gula pasir hingga keemasan dan padam api. Kemudian campurkan dgn 1 cwn air, pasang kembali api dan kacau sehingga sebati. Padam api dan sejukkan.

- Mixer telur, susu,minyak dan marjerin selama 5 minit. Masukkan gula hangus dan mixer lagi. Kemudian masukkan tpg gandum yg telah diayak bersama soda tadi. Mixer sehingga sebati agak-agak 5 minit.  


- Masukkan dalam acuan papercup hingga penuh. 


- Panaskan kukusan hingga air mendidih dan masukkan adunan tadi. Balut tudung kukus dgn kain.


- Kukus selama 15 minit.buka tudung dan angkat adunan tadi.

Siap dan memang sedap dimakan bersama kelapa putih yg digaul bersama sedikit garam



Amy dapat 13 biji sebab cup Amy besar...



Pukul 11 pagi dah siap masak dah apam ni. Anak-anak dan en hubby suka apam ni kejap aje tinggal 2 ketul. 

Selamat Mencuba.
2 comments on "Apam Gula Hangus..."

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)