hilmirdadaud.blogspot.my

Kek Butter ... mudah dan sedap.

| On
March 02, 2016
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Dah lama sungguh tak buat kek, sejak anak-anak dah jemu makan kek Amy pun dah tak kuasa nak membuatnya. Skang kek coklat memang dah tak laku dah ... terutamanya si Nasiim sikit pun dia tak heran tapi mamanya teringin sangat hehehe.

Masih lagi demam + selsema tapi hati melonjak-lonjak nak buat kek butter untuk anak-anak. Anak-anak yang sedang membesar ni .... lepas makan nasi boleh pulak dia mencari yang lain. Mulalah kejap buka kejap tutup peti ais dan kabinet dapur tu.

Nasi satu hari sekali aje kat rumah ni kalau tengah hari dah makan nasi malam kena benda lain pulak. Tu pasal rumah Amy roti kena setiasa ada.

kek butter

Kalau beli roti semua orang tengok ... Amy beli roti macam nak buat kenduri dengan roti gardenianya, roti coklat dan roti sweeties. 

Seperti biasa kek butter ni Amy guna resepi kak Bebop dari Singapore. Sapa yang selalu melepak kat forum cari - makanan dan resepi mesti pernah dengar nama Kak Bebop ni.

Resepi ni sangat senang dan sedap ... 



kek butter

Kek Butter
Resepi Kak Bebop 

Bahan - bahannya :

Bahan A.
250g butter 
200g gula - Amy bantai pakai gula pasir.
210g tepung - ayak nanti ada cik alien pulak hehehe.
1 sb baking powder - ayak bersama tepung.

Bahan B.

5 biji telor - sebaiknya gred A tapi Amy pakai 4 telor c 1 telor A.
- pakai aje apa yang ada.



kek butter


Cara-caranya :

1. Masukkan semua bahan A ke dalam mangkuk mixer dan pukul sehingga sebati sahaja.

2. Masukkan bahan B dan pukul lagi selama 4-5 minit. Jangan lama sangat ye. 

3. Dah siap ... bolehlah masukkan ke dalam loyang yang dah dioles dengan butter.

4. Bakar sehingga masak. 
- Dah lama tak buat, Amy pun lupa berapa suhu oven Amy utk kek ni jadi Amy guna 170c dulu mcm bakar kek biasa, luar kaler mcm dah masak tapi dalam tak masak lagi. Amy tukar suhu 150c barulah dia masak dengan cantiknya. 


kek butter

Mula-mula nak buat kek plain aje tiba-tiba teringin pulak nak kek yang meriah ... kaler merah yang biasa dah abis tinggal 'krimas red' aje, jadilah. Inilah hasilnya bila tiba-tiba tukar fikiran.

kek butter

Tadaaa ... dah siap. 
Masing-masing kata sedap kejap aje tinggal separuh. 


kek butter

Selsema punya pasal rasa kek ni manis aje,tak dapat nak komen sedap ke tak.  
2 comments on "Kek Butter ... mudah dan sedap."

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)