hilmirdadaud.blogspot.my

Kenangan Dolu-dolu..

| On
March 25, 2016
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Baru-baru ni ada sahabat Amy share kat FB gambar yang mengimbas kenangan.



 Rumah Amy dapat bekalan elektrik tahun 1990 jadi tak merasa suiz ni. Amy masih ingat lagi dulu rumah MIL mak ngah Amy rumah lama jadi kalau ke sana Amy mesti main suiz ni. Biasalah budak-budak, kejap tutup kejap bukak kipas.


Mak Amy pernah ada dapur minyak ni tapi tak selalu pakai... Amy pun tak tahu kenapa.



Kami pernah pakai dapur arang dan dapur kayu tapi seingat Amy, kami guna dapur kayu lebih dari dapur arang. Kalau masak air dengan dapur arang cepat sikit air tu masak.

Gambar pinjam dr en google.

Dapur kayu yang emak Amy buat lebih kurang macam dalam gambar ni. Kat bawah tempat letak kayu. 

Amy selalu teman emak pergi cari kayu kat kebun getah ... bukan semua kayu boleh buat kayu api, nak pulak musim hujan kalau kayu lembab nanti berasap ajelah dapur tu. Muncung pun panjang asyik nak meniup api.

Kalau masak air kena pastikan kayu tak berasap kalau tak jawabnya minum air perasa asap lah.

Tapi yang bestnya kalau musim hujan ada banyak cendawan yang tumbuh pada kayu pokok getah dan selalunya mak akan goreng cili api, huh sedapnya.




Dulu kalau nak bakar biskut raya, mak Amy guna oven ni. Waktu tu Amy kecik jadi kalau mak bakar biskut tak leh dekat-dekat. Biasalah nanti ada aje tangan gatal usik sana usik sini... hehehe.



Kat rumah Amy tak de lampu ni tapi kat rumah kawan yang lain ada, Amy pun tak tau kenapa.


gambar dr en google.

Pernah ada lampu gaselin ni tapi sekejap sangat ada kat rumah tu.

Lampu Kabait.

Kami selalu guna lampu kabait ni ... lebih terang. Kalau apinya kecik aje kena cucuk sikit muncungnya nanti besarlah apinya. Dulu kerja pasang lampu ni kerja Amy ngan adiklah.




Lampu kabait ni mak Amy bawa ke kebun getah masa dia "menyuluh". Menyuluh tu pergi menoreh awal pagi dalam pukul 5-6 pagi, tapi kalau abah Amy pulak dia suka pergi pukul 3-4 pagi nanti sebelum pukul 7 pagi dia dah balik rumah dah.

Anak-anak Amy kalau jumpa benda-benda ni diorang mesti excited. Zaman skang ni dah tak se'adventure' zaman kita dulu.

3 comments on "Kenangan Dolu-dolu.."
  1. pengalaman akak masa kecik sama lebih kurang mcm dana.... suis lampu tuh msh ada lg kt umah atuk2 sedara dana yg pesen umah lama.... siap ada jam lama yg akan bunyi ting2 tiap jam...

    dapur kayu tuh arwah nenek dana suke, walaupun dh rumah baru dia ttp nk di buatkan dpr kayu gitu utk dirinya masak... n lg sedap rasanya masakan kt dpr kayu tuh...

    ReplyDelete
  2. Plug lampu hitam tu rumah kampung hubby kakak bahagian setor kat dapur masih guna tau Amy.
    Lagi satu oven butterfly yg hitam tu pun ada lagi kami buat simpan plastik belanja utk buang sampah..

    ReplyDelete
  3. wahaha..semua pon yaya pernah merasa..
    kecuali lampu kabait tu...huuu xpernah tgok

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)