hilmirdadaud.blogspot.my

Karipap...

| On
April 21, 2016
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Dulu masa duduk rumah mertua MIL Amy rajin buat karipap ... sekali buat sampai sekilo tepung. MIL yang rajin ok Amy cuma tolong kepitkan aje dan goreng.


MIL buat kulit guna minyak panas dan disebabkan Amy tukang makan aje jadi tak berapa nak ingat resepi untuk kulitnya.

Amy suka karipap yang kulitnya tak rangup, kalau yang rangup tu rasa macam berminyak2 aje tekak ni bila makan.

Skang rumah mertua dah takde tukang makan jadi dia pun dah tak buat-buat sampaikan bila nak buat balik dia pun dah lupa sukatannya berapa.

Kebetulan beberapa minggu yang lepas Dana ada share resepi kulit karipap yang guna minyak panas, Amy pun pantaslah salin hehehe.



Dah 2 kali buat memang resepi yang dicari-cari. Thanks Dana. Kali pertama buat sekilo tepung dan kali ke dua buat setengah aje tu pun dah dapat 50 ketul. Amy guna acuan karipap yang kecik tu aje 2 kali ngap dah abis. Nasiim sorang aje makan 10 ... 50 ketul tu dapatlah diorang makan puas-puas dan boleh buat bekal lagi.

Ramai yang tahu resepi ni tapi Amy tepekkan jugak kat sini supaya tak hilang.

Kulit Karipap.

500g tepung,
1 1/2 senduk minyak,
sedikit garam
air.

Caranya :

Masukkan garam ke dalam tepung dan gaul-gaulkan.
Panaskan minyak sampai betul-betul panas pastu tuang ke dalam tepung - gaul rata.
Masukkan air sikit demi sedikit dan uli. Jangan terlebik sudah. Amy buat sampai tak melekat kat tangan aje.
Rehatkan sekejap.

Inti karipap Amy letak danging... resepi campak-campak aje. 



Kali pertama Amy buat guna sekilo tepung ... inti pun Amy buat banyak jadi baki doh yang tak abis tu Amy simpan dalam peti sejuk bila teringin nak makan karipap aje Amy keluarkan dulu bagi hilang sejuk pastu bolehlah mengkaripapkan dia.


4 comments on "Karipap..."
  1. Hai amy, menarik ni resepinye. Nak try buat, tp blh linda tahu berapa sukatan air tu? ke agak2 je?

    ReplyDelete
  2. Baru tau resepi buat karipap.. Sebelum ni duk baca resepi buah inti karipao je heheheee

    ReplyDelete
  3. tak pernah buat karipap sendiri

    ReplyDelete
  4. sy pun gn resepi yg sm...gn myk pns dan air garam....

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)