hilmirdadaud.blogspot.my

4 Ramadan yang simple...

| On
June 09, 2016
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ni menu yang simple aje untuk berbuka puasa tak de kuih muih.. hujan menyebabkan Amy bertambah berat kaki nak gi membelinya... hehehe.

Hari ni Amy tak tau nak masak apa... mula-mula ingat nak buat jemput-jemput kurma tapi teringin nak makan roti jala jugak.



Sebenarnya dah lama Irfan minta buatkan roti jala tapi kesempatan nak membuatnya yang tak ada. Roti jala ni bahan ni nak buatnya senang aje tapi Amy ni yang malas berdiri lama-lama nak menjalanya. 



Roti jala ni Amy buat 2 adunan. Masing-masing kalau makan roti jala ni bukan cukup 2-3 ketul sorang. 




Roti Jala

Resepi Oleh : aishiteru81

Rujukan : My Resepi 

Bahan-bahannya :


2 cawan air 
2 cawan tepung gandum 
2 biji telur 
1/4 cawan minyak 
sedikit pewarna kuning 
sedikit garam
acuan roti jala ~ kalau takde, tebuk bawah tin susu ke tin sardin ke... tapi jangan besar sangat lubangnya.

Blend semua bahan-bahan untuk membuat roti jala.
Pastikan tepung yang melekat didinding blender dihakis supaya semua adunan sekata. 
Tapis adunan tadi. 
Panaskan pan, kalau dah panas, terus mulakan menjala dengan membuat bulatan dan pusing2 hingga menjadi jala. 
Tunggu 1-2 minit, angkat ke pinggan dan lipat dan gulung.
Tak payah terbalikkan. 
Ulang langkah tadi hingga habis adunan.
Mostly dapat dalam 20-25 keping, bergantung kepada adunan.
Kalau adunan tak keluar dari acuan, tambah setengah cawan air .



Air Mangga.

Buah mangga yang Amy kopek semalam tergolek-golek aje dalam peti ais tu. Daripada terbiar aje kat dalam tu tak dimakan baik Amy jadikan dia air.

Amy blend mangga + gula + ais cube = jadi dah air mangga.



 Bubur Lambuk.

Hari ni FIL Amy hantar bubur lambuk lagi. Bubur lambuk Masjid Maluri ni boleh tahan juga sedapnya. Amy letak sambal ikan bilis lagilah bertambah sedap. Sambal Ikan bilis tu Amy beli dari kawan saja buat stok bulan puasa ni. Asyik rasa sambal sendiri aje nak jugak merasa orang lain punya.




Selamat Berbuka.




2 comments on "4 Ramadan yang simple..."
  1. kalu camni bkn simple nih kak...
    serba kuning... meriah colornya

    dh msk hari ke 5 lum kesempatan berbuka ngn bbr lambuk lg...
    almaklum tak pg bzr lg kan

    ReplyDelete
  2. sedapnya roti jalaaaaaaa nak cr jg ptg niiiiiiiiiiiiiiiiiiiii nk buat mls hahahaha

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)