hilmirdadaud.blogspot.my

Tip Kurus : Bersarapan Dengan Sihat.

| On
February 28, 2017
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...


Sarapan pagi sepatutnya hanya 20%-30% daripada kalori kita seharian. Cabarannya kita pagi- pagi dah masuk nasi lemak, mee goreng, lontong yang 400-500 kcal ke atas. Katakan kenyang makan pagi pastu lunch lewat, makan pukul 3 -500 kcal lagi, petang pisang goreng pukul 4 - 400 kcal lagi. Malam pulak makan lewat ke awal ke balik ke kalori juga.


tip kurus healthy breakfast



BAGAIMANA NAK BERSARAPAN DENGAN SIHAT?

PERTAMA : fokus makanan yg berprotein sihat( bukan haiwan) dan berfiber (tinggi serat) dan ada nilai nutrition yang maksimum dan OPTIMAL  lagi tinggi khasiat vitamin yang ada lagi bagus.

KEDUA : NO HIGH KARBO awal pagi.  Hanya fokus pada fiber dan protein yang sihat dan sikit karbo yang sihat.

KETIGA : KALORI YANG BELOW 300
Mostly rutin masyarakat kita akan bersarapan lebih kurang 600-800 kalori untuk satu hidangan. Bayangkan sarapan saja, kita dah guna dekat 60% kalori harian yang sepatutnya hanya :

30% : Breakfast
40% : Lunch
20% : Dinner
10% : Snacking Pagi & Malam

- berapa kalori nutrisi yg kita ambik seawal pagi ?

healthy breakfast

Apakah makanan yang bagus masa sarapan?

Makanan yang bagi minyak ron97 ke badan , ada cukup khasiat, micronutrients, ada fibre dan memberi kebaikan .

Sebaiknya protein baik supaya kita bagi minyak yang baik untuk badan kit .

Tak semestinya yg sedap di mulut bagus untuk badankan. 

Penyakit skrg mostly semua berpunca dari PEMAKANAN , pastikan sarapan betul, supaya insulin tak buat keje teruk pagi-pagi.


Happy Breakfast Semua
3 comments on "Tip Kurus : Bersarapan Dengan Sihat."
  1. hehehehe...sy laa tu sarapan smpi 6000 kalori... tp tgh hari mmg x mkn ;-) diet kononnya hahahaha

    ReplyDelete
  2. Ohhhh thanks for the info. saya memang jarang ambil breakfast pagi-pagi ni, tahu tak elok tapi perut dah biasa macamtu.

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)