hilmirdadaud.blogspot.my

Image Slider

Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan bertemu dengan ramadan lagi. 

Esok kita mula berpuasa malam ni dah start terawih. Amy dah ingatkan anak-anak Amy awal tapi minggu ni tiap-tiap hari supaya diorang bersedia terutamanya si kecik tu.



Cara menyambut Ramadan (copy dr WA group..😀)

● Bila Ramadhan tiba sambutlah dgn sujud syukur...tanda terima kasih pada Allah kerana memilih kita utk terus beribadah dibulan yg mulia ini

● Bila bertemu dgn ahli keluarga, sanak saudara, sahabat handai @ sesiapa sahaja ucapkanlah "Ramadhan Kareem" dan org yg mendengar menjawab  "Allahu Akram"
Maksudnya "Ramadhan Mulia" dan jawapannya " Allah lebih Mulia"

● Sambutlah Ramadhan ini dgn wajah yg berseri-seri tanda kegembiraan yg tidak terhingga dan berazam utk mendekatkan diri kpd Allah dgn selalu berbicara dgn Allah walau dlm hati.
Contohnya...Ya Allah aku berpuasa ya Allah ... terimalah puasaku ini...aku berpuasa hanya untukMu Ya Allah.

● Hiaslah rumah kita sebaik-baiknya dgn bersih dan cantik kerana terlalu byk rahmat yg Allah hendak berikan di bulan yg mulia ini.

● Moga Ramadhan ini lebih baik dr Ramadhan yg telah lalu...hiasilah diri dgn AMALAN dan TAQWA


Selamat menyambut Ramadhan kepada semua.
Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Sebenarnya dua kek ni Amy buat minggu lepas, lama dah abisnya tapi baru hari ni Amy letakkan kat sini.

Resepi kek coklat kukus sedap

Masa nak buat kek coklat ni Amy tak tau nak pakai resepi yang mana satu lastnya Amy gabungkan aje resepi kek coklat tu, bahannya ikut resepi kek coklat ni dan cara buatnya ikut resepi ni

Cara buat Amy ikut resepi tu sebab caranya lebih senang dan cepat tak payah nak pukul telor asing... lebur aje.



Alhamdulillah cantik kejadian kek coklat kukus ni rasa pun sedap. MIL Amy kata kek ni pahit coklat tapi bagi kami sekeluarga sedap aje jadi kepada sesiapa yang tak berapa suka rasa coklat lebih bolehlah kurangkan serbuk koko.
 Amy lebih suka guna serbuk koko daripada serbuk coklat sebab harga lebih murah dan Amy rasa serbuk coklat tu lebih pahit. 

Kalau setakat nak makan kek coklat camtu aje bolehlah buat resepi ni ... kalau nak letak buttercream ke whipping cream ke pun ok guna resepi ni. Kek ni tak de lembut sangat seperti resepi asal yang Amy guna untuk buat kek coklat cheese lava tu .... TAPI, ada tapi tu kalau nak letak topping coklat meleleh tu macam tak berapa sangat sebab takut ia lembek.


Resepi blueberry mufin
Setiap kali lalu kedai Tea Leaf n Coffee  tu asyiklah nampak mufin blueberry. Satu ketul tak silap Amy dekat RM7. Teringin Amy belilah satu. Terasa betul mahalnya tu...😅

Resepi blueberry mufin

Hari Ahad Amy bangun pagi-pagi untuk buat mufin blueberry ni. Puas hati dapat makan lebih.


Kalau pakai cup yang macam Amy tu dapatlah 9 ketul. Lain kali kenalah buat 2 aduan sebab tak cukup. Blueberry pulak Amy beli yang dalam paket tu aje kat JJ, Tak cukup satu cawan tapi lantaklah.

Resepi blueberry mufin

Amy bakar lama sikit sampai nampak keperangan. Masa lepas bakar rasa macam kering sikit tapi bila dah sejuk ia jadi lebih moist dan sedap.
Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Dah lama tak join GA tetiba teringin pulak... heheh.


Klik Banner untuk Join 

Syarat-syarat: 

1. Buat satu entri (letak banner sekali)

2. Nyatakan satu barang yang nak beli dalam SGshop

3. Backlink kan ke entri GA tu

4. Tinggalkan link entri di ruangan komen

5. Share entri di laman sosial (facebook)



Banyak jugak barang yang murah kat SGShop tu, rambang mata jadinya tapi Amy sangat berkenan dengan sudu kayu ni. Kalau nak ambik gambar makan boleh letak sudu ni kat tepi kan...

Jomlah kita memeriahkan lagi GA ni.

Assalammualikum dan Salam Sejahtera...



Ini memang betul... heheh. Berapa banyak baju pun tapi bila nak pakai aje rasa macam tak de baju. Mulalah keluar alasan nak membeli baju ... 😅. Sapa setuju?.
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Tiap-tiap pagi mesti nak kena membebel tak tenang nak duduk kat dapur tu. Lepas mandi tapi tak taulah apa yang diangankan ... tak siap-siap lagi.

bebelan setiap pagi.


Startlah dengar suara mamanya di pagi hari....  stoking dah pakai ke belum, katil dah kemas ke belum. Bukan setakat tu aje kena ulang balik bebelan setiap malam mamanya... adehhh. Buku dah susun ikut jadual ke, homework confirm dah siap ke, pensil dah sharp ke, songkok dah masuk dalam beg ke (baju sek kafa mamanya yang masukkan dalam beg), duit belanja dah masuk dalam poket ke....

Walaupun dah tanya banyak kali tapi tetap rasa tak sedap hati jadi  kena jugaklah cek sekali lagi. Kadang-kadang si Faris tu buku yang tak ada dalam jadual pun dia biarkan dalam beg manalah beg tu tak berat.

Dah dua hari en hubby demam jadi mamanyalah yang hantar ke sekolah. Macam biasalah kalau Amy hantar kenalah jalan kaki. Dah sampai padang tetiba teringat nak tanya pasal songkok sebab pagi tadi Amy lupa nak cek. Sah si Faris tak bawa songkok. Geram betul. Manalah tak membebel pepagi...


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Amy tak taulah kenapa sekarang ni mood nak up date dah hilang. Bukan setakat nak up date blog aje tapi nak on komputer pun malas. Adoiiii. 


homedec 2017

Sabtu minggu lepas kami pergi Homedec kat KLCC, pergi sekejap aje sebab petang tu nak ke Pajam dan lepas tu ke Melaka untuk kenduri kawin sepupu en hubby.

Kami dapat 4 kotak Cheerios masa tu... Alhamdulillah, rezeki. 

homedec 2017

 Kami sempat cuci mata kat hall 8 aje sebab dah nak kena balik.

homedec 2017

homedec 2017


rumah pajam

 Lepas Zohor kami cabut ke Pajam pulak. En hubby dah janji dengan supervisor tu nak jumpa hari Sabtu. 
Sampai aje rumah Pajam nampak ada ramai pekerja dia tengah buat kerja. Supervisor pun dah orang lain, yang lama tu dah berhenti. Patutlah tergendala lama.

rumah pajam

Alhamdulillah, inilah hasil en hubby asyik call tanya perkembangan kerja diorang, kalau tak tak tau lah bila siap. 



cerita sabtu lepas

Pukul 4 petang kami baru nak bertolak balik Melaka. Entah berapa kali hujan berhenti hujan berhenti pukul 6:30 petang baru sampai. Punyalah banyak kereta. 

cerita sabtu lepas

Sampai aje sana, jemputan pun dah ramai yang balik. Tinggal kami-kami saudara mara aje.

cerita sabtu lepas

Sambil makan boleh cuci mata. 
Anak-anak soleh Amy tu sampai aje terus naik bot dengan pakcik makcik diorang. Tak sempat nak makan dulu. Si Nasiim siap bawa karipap masuk poket seluar.