hilmirdadaud.blogspot.my

Ziarah Luar Mekah...

| On
April 20, 2018
Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Lama dah tertinggal citer umrah. Banyak yang dah terlupa puas nak ingatkan balik.

Rabu, 21 Feb 2018 kami semua dibawa menziarahi sekitar Mekah. En Hubby demam tak boleh bangun jadi di tinggal di hotel bersama Nasiim. Si Nasiim tu masa ajak tak nak pergi bila abang-abangnya dah balik bercerita mulalah menyesal tak ikut.


jabal thur bersama ustaz harianto

Pagi tu tempat pertama yang dituju ialah Jabal Thur. Bergambar lagi dengan Ustaz Harianto.

ustaz harianto dalam bas

UHR duduk kat depan sekali.

ustaz harianto rizal i jabal thur

Punyalah banyak habuk sampai kena tutup mulut dan tutup mata... adehhh kalau tutup mata tak nampak lerrr.

jabal thur

Kat sini benda yang Irfan dan Faris pengang tu murah, murah sangat berbanding tempat lain. Murah rezeki pakcik penjual tu hari tu. kumpul kami aje beli terus habis... dia pun start kete terus balik, heheh.

jabal thur

Amy lupa bawa lipsbalm, hari kedua di Madinah bibir Amy dah start pecah. Punyalah sakit. Nak makan sakit, nak cakap sakit dan senyum lagilah tak boleh.

Alhamdulillah sampai di Mekah bibir dah bertambah ok. Mungkin Madinah lebih kering berbanding Mekah.

jabal thur


Di sini Ustaz Harianto menceritakan kisah Rasulullah SAW bersama Abu Bakar bersembunyi di dalam gua yang terdapat di atas bukit Thur dan Asma yang berulang alik ke sana menghantar makanan setiap hari.



ameer irfan di arafah

Irfan yang semakin meninggi.


arafah

Kemudian kami pergi ke Arafah dan Jabal Rahmah. 

makan ais krim di jabal rahmah

Bergambar dengan Ustaz Faizal(mursyid) pulak.

Baik Ustaz ni, sepanjang En Hubby demam dan tak dapat nak sertai ziarah, dialah yang tolong tengok-tengokkan anak-anak Amy semasa di masjid. Bila keluar masjid aje kalau tak nampak anak-anak soleh tu mesti Amy cari dia. Jumpa dia jumpalah anak-anak soleh tu.

arah bersama ustaz faizal UHR

Gambar ni kalau UHR nampak mesti dia tak puas hati... gambar dia  kat banner tu tak handsome masa ni, heheh.

ziarah luar mekah di arafah
Atuk dan nenek pun makan ais krim jugak. Ais krim murah dalam kon tu tak de, ada ais krim mahal dalam cawan aje. Bolehlah bukan selalu jumpa ais krim arab ni.

ziarah luar mekah

Ke Mudzalifah ustazah (isteri UHT) pulak yang menganti UHR  dalam bas kami.

Tengok dari dalam bas aje Mudzalifah, Mina, Masjid Namirah, Masyid Masyaer Haram, Masjid Kheif, Jamarat dan Jabal Nur- Gua Hera'.

Miqat Ji'ronah

Masjid Miqat Ji'ronah

Sebelum balik singgah di Masjid Ji'ronah untuk solat zohor. Kat sini jemaah yang ingin menunaikan umrah menukar ihram dan berniat di sini.

Masjid ni agak kecik berbanding masjid Miqat yang Amy pergi sebelum ni. 



ziarah luar mekah

Paling tak disangka... FIL minta ambikkan gambar dia. Tak pernah terjadi ni. 

FIL cakap ni adalah kali kedua setelah berbelas tahun dia ke masjid Ji'ronah ni. 

ziarah luar mekah

Punyalah banyak burung merpati.

Masa sampai berhampiran hotel dah dekat masuk watu Asar. Jalan dah kena tutup jadi bas berhenti kat Istana. Kenalah menapak balik ke hotel.


mekah

Sampai aje hotel, abang-abang sibuklah menceritakan perjalanan diorang pada si Nasiim. Cara diorang bercerita macamlah adventure sangat sampaikan si Nasiim tu pun tunjuk muka tak puas hati. Tu lah suruh ikut tak mau.

4 comments on "Ziarah Luar Mekah..."
  1. SubhanaAllah alhamdulillah...seronoknya...ni antara impian terbesar PC di dunia....nak ke tanah suci Mekah...

    ReplyDelete
  2. subhanallah mmg cantik semua yg ada kt situ kak, lagi2 sambil kita di beritahu kisah perjalanan RAsul dan sahabat2nya... jd takjub...
    tulah rugi si nasiim tak ngikut, nk pg sana lg entah bila yek hhehehhe....

    ReplyDelete
  3. SubhanaAllah.. Satu pengalaman yang indah buat Amy dan keluarga..

    ReplyDelete
  4. sempat lg ye buli si nasiim ;-)... bla bc o dgr cerita tu, n tgk gmbr ni sy x boleh nk byg kn mcm mn saidatina asma' berulang alik dr rumah ke bkt...

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)