hilmirdadaud.blogspot.my

Apam dot-dot .. apam dinosour .. apa2 ajelah.

| On
April 25, 2013

Assalammualaikum...

Skang ni bila petang aje hujan.. hujan lebat + angin kuat membuatkan Amy tak berani nak biarkan baju kat ampaian, kalau tak kering lagi Amy rela sidai kat dalam rumah... 

Petang Isnin yg lepas hujan punyalah lebat, angin pulak (rumah Amy yg paling hujung) bila lalu rumah Amy bunyinya kadang2 buat amy kecut perut.  Banyak dahan pokok yg serkah dan ada jugak pokok yg patah.. bukan tumbang tau. Pokok patah tu pulak dah hempap kete yg paking kat tepi dia... nasib baik kete tu tak apa2.

Membebel pulak Amy pepagi ni... hihihi. Dah lama benar Amy tak buat apam dot-dot ni... Amy rasa dia ni ada byk nama antaranya Apam dino (sbb rupanya mcm telor dino kot). En hubby dah byk kali minta buatkan tp hari Ahad hari tu baru dapat tunaikan.. 




Sekali terlebih kaler daaa...


Resepi ni Amy dah tak ingat ambik kat mana sbb dah lama benar. Kepada tuan punya resepi, Amy minta izin sharekan kat sini ye..


Apam dot-dot/apam dino..

Bahan-bahannya:

3 biji telor,
200g gula halus,
275g tepung gandum,
3 sudu teh baking powder,
1 sudu teh ovellete ,
Filling secukupnya (masuk dlm piping beg),
150g susu segar- boleh ganti ngan susu sejat,
pewarna & esen vanila.

Cara-caranya:
1. Pukul telor dan gula sehingga kembang dgn kelajuan maksima selama 10 minit.
2. Masukkan susu, ovellete, esesn vanila dan pukul lagi.
3. Masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak bersama sedikit demi sedikit.
4. Bahagi-bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut suka.. hihihi.
5. masukkan kedlm piping beg dan picitkan kedlm mangkuk kertas yg telah diletakkan di dlm acuan lompang.. Amy guna acuan tart.
6. Picitkan filling secukupnya.
7.Picit lagi adunan sehingga 3/4 penuh, kemudian dotkan ngan aduan kaler lain.
8. Kukus di dlm periuk kukus yg telah di panaskan terlebih dahulu.
9. Api jangan besar sgt nanti merekah.

Amy malas buat apam ni sbb banyak cerita dia dan Amy tak kuasa nak berdiri lama, tu yg lama tak buat.

Bila dah terlebih kaler... dah lah nampak garang.




3 comments on "Apam dot-dot .. apam dinosour .. apa2 ajelah."
  1. apam ni..kalu sy sekali ngap je... ;-)

    ReplyDelete
  2. cantik2 semuanya..dh lama tak buat apam comel nih.. anak pun dh sibuk jgk suh buat tu..

    ReplyDelete
  3. comel2 dikk
    rajin adik buat
    anak2 cukup suka kan
    warnanya itu ;)

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)