hilmirdadaud.blogspot.my

Fluffy pancake..

| On
April 22, 2014
Assalammualaikum...


Tiap kali tengok pancake mesti teringat ... masa tu kami bertolak awal pagi dari Lumut nak balik KL. Singgah kat satu tempat sebelum sampai pekan Teluk Intan (tak ingat nama tempat tu), kedai tu di tepi jalan berhampiran sekolah dan tak jauh tu ada kedai mamak yang agak besar.

Antara menunya adalah lempeng... Anak-anak Amy tak makan lempeng jadi mak cik kedai tu kata kat anak-anak Amy ada pancake... sukalah budak2 tu. Difikiran mereka membayangkan pancake  "pancake" tu tapi yang sampai pancake lempeng daaa. Mama ngan ayahnya jugak yang kena habiskan... huhuhu.


Anak-anak memang suka pancake ni nak pulak tu makan ngan syrup dia .... kena buat 3 aduan sekali makan. Mamanya pulak dah banyak kali buat pun masih tak cantik2 lagi pancakenya. Tak pelah walaupun tak cantik tapi sedap.


Fluffy Pancake

Ingredients:




  1. Combine milk with vinegar in a medium bowl and set aside for 5 minutes to "sour".
  2. Combine flour, sugar, baking powder, baking soda, and salt in a large mixing bowl. Whisk egg and butter into "soured" milk. Pour the flour mixture into the wet ingredients and whisk until lumps are gone.
Heat a large skillet over medium heat, and coat with cooking spray. Pour 1/4 cupfuls of batter onto the skillet, and cook until bubbles appear on the surface. Flip with a spatula, and cook until browned on the other side.




Selamat Mencuba.





3 comments on "Fluffy pancake.."
  1. adoai...lapa pulak tengok pancake gebu tu...nak cuba jugak lah!!!

    ReplyDelete
  2. macam comel je pancake tu.. mesti sedap.

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)