hilmirdadaud.blogspot.my

Roti Jala Kari Ayam...

| On
April 24, 2015
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Minggu lepas teringin sangat nak makan roti jala... barang-barang
semua ada, tak lengah lagi terus buat. Resepi Amy ambik kat blog kak Ita, kak Ita buat kari daging Amy pulak buat kari ayam.




Keluar tajuk kejap.... MPH sale 50% punya pasal dr RM178. Bacanya belum lagi, entah bila lah tu.



Roti Jala
ambik dr : Kak Azlita 


Resepi Oleh : aishiteru81
Rujukan : My Resepi 

2 cawan air 
2 cawan tepung gandum 
2 biji telur 
1/4 cawan minyak 
sedikit pewarna kuning 
sedikit garam
acuan roti jala ~ kalau takde, tebuk bawah tin susu ke tin sardin ke... tapi jangan besar sangat lubangnya.

Blend semua bahan-bahan untuk membuat roti jala.
Pastikan tepung yang melekat didinding blender dihakis supaya semua adunan sekata. 
Tapis adunan tadi. 
Panaskan pan, kalau dah panas, terus mulakan menjala dengan membuat bulatan dan pusing2 hingga menjadi jala. 
Tunggu 1-2 minit, angkat ke pinggan dan lipat dan gulung.
Tak payah terbalikkan. 
Ulang langkah tadi hingga habis adunan.
Mostly dapat dalam 20-25 keping, bergantung kepada adunan.
Kalau adunan tak keluar dari acuan, tambah setengah cawan air



Amy tak pandai kalau menjala pakai acuan yg biasa tu... Amy pakai yg ni aje senang dapur pun bersih tak de menitik-nitik tepung tu. Harga RM2.20 klu kat Daiso RM5.30 klu tak salah Amy. Kuali Amy pakai kuali leper mcm kak ita. 


pinjam gambar dr blog kak azlitamasammanis.

Kari Ayam campak2 cara Amy.. Anak Amy tak makan pedas jadi kari ayam ni Amy tak letak cili. Amy tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, kayu manis sikit, bunga lawang sikit pastu baru masukkan pes kari ayam. Kari ayam tu Amy pakai Adabi aje. Santan pulak Amy pakai santan kotak Harmoni 1 kotak. Untuk yg malas nak gi kedai mcm Amy ni harus simpan stok santan byk2 tp Amy simpan santan kotak aje hehehe.



Resepi ni Amy buat 2 bancuhan, en hubby n anak2 Amy semuanya suka makan roti jala ni klu buat satu bancuhan tak cukup. Kalau orang lain cukup kot. Amy aje 5 keping tak cukup hehehe.

Roti jala ni memang sedap... berbaloi rasa berdiri lama-lama kat dapur tu.


Testimoni Buasir dengan Herbal Plus.
Whatapp Amy 019-2253200
Be First to Post Comment !
Post a Comment

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)