hilmirdadaud.blogspot.my

Juadah Berbuka 18 Ramadhan...

| On
June 24, 2016
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Kononnya semalam Amy ingat nak masak nasi putih dan goreng ayam aje. Lepas tu teringat pulak sotong kembang kat dlm peti ais tu tak berusik lagi + kalau ada sambal sotong pun sedap jugak. Pastu kalau sambal sotong makan ngan nasi lemak lagilah sedap. Akhirnya menu petang semalam nasi lemak, ayam goreng dan sambal sotong.



Ayam tu Amy gaulkan dengan bawang merah, bawang putih, halia, kunyit dan garam. Perap sekejap sebelum digoreng.

Sambal sotong tu pun Amy buat dengan cara yang paling senang. Amy tumis bawah merah yang dah ditumbuk kemudian masukkan cili kisar. Goreng sehingga cili gareng dan barulah masukkan sotong. Bila sotong dah masak masukkan asam jawa sikit dan garam ... dah siap. 

Nasi lemak masak seperti biasa jugak. Tak de special pun. Manisan pula Amy sediakan puding jagung. 



PUDING JAGUNG
Resepi oleh : Kak Haneliza

1/2 cawan tepung kastard
1/2 tin susu cair ~ 200 ml
1/2 cawan gula halus
1 sudu besar margerine
2 cawan air
1/2 tin jagung dalam tin

Satukan semua bahan ke dalam periuk dan kacau atas dapur dengan api yang sederhana hingga naik wap. meletup-letup dan berkilat
Tuangkan ke dalam loyang atau acuan yang telah di oleskan dengan sedikit minyak
Sejukkan

Hidangkan dengan baki jagung dalam tin - Amy guna semua jadi tak de baki... hehehe.



Air Cincau 
- Amy guna cara yang paling biasa.
- Cincau dipotong dadu.
- Gula secukupnya - Amy guna 8 sudu besar. 
- Air panas sedikit agak-agak boleh melarutkan gula.
- Tambah air sejuk , Amy masukkan cincau dan ais... dah siap.
- Cara yang semua orang tahu kannn.





2 comments on "Juadah Berbuka 18 Ramadhan..."
  1. Bila tengok lauk-lauk akak.. Terasa nak makan untuk berbuka hari ni. Nyummmm..

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)