hilmirdadaud.blogspot.my

Umrah PertamaKu - Umrah Kedua.

| On
March 23, 2018
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Umrah kedua kami lakukan pada hari yang sama dengan umrah pertama. Petang tu selepas solat Asar kami semua menaiki bas keluar dari tanah haram dan bermiqat di Tannaim iaitu di Masjid Aisyah.



masjid aisyah, miqat tannaim

Dari jauh lagi boleh nampak 2 menara masjid ni.

masjid aisyah, miqat tannaim

Selesai solat sunat ihram dan solat sunat yang lain sempat juga kami solat maghrib berjemaah di situ.

Masa kami sampai di situ, kami satu bas aje tapi masa nak balik ada 2 lagi bas yang sama (group kami jugak tapi dari hotel lain). Jadi ada 3 bas yang sama. 

Masa nak naik bas tu rasa pelik pulak... apasal orang dalam bas tu lain... apasal driver bas ni lain, rupanya salah bas daaaaa.
 Dari jauh nampak driver bas kami melambai-lambai ke arah kami. 

Bila sampai aje kat bas tu dia cakap bahasa dia sambil tunjuk nombor bas. Amy dan Nadia tergelak aje... adehhh nasib baik driver tu kenal kalau tak huru hara tak jumpa anak dan en hubby.




Sampai aje hotel isyak dah nak masuk. Cik Ya terus pergi masjid tapi kami kena tukar bilik. Dari tingkat 11 turun ke tingkat 9. Tak sempat nak pack cantik-cantik, orang angkat beg dah sampai. Baling ajelah semua dalam beg.

Kami semua kena berkumpul di WC3 pukul 9 malam jadi tak sempat nak kemas-kemas, lepas solat Isyak aje kami terus pergi berkumpul.

Tak ramai yang buat umrah malam tu. Cik Ya dia dah pergi buat umrah sendiri sebab malas nak menunggu yang lain. Yang lain masih lagi penat sebab umrah pertama pagi tu.


berhenti rehat di Safa
Rehat sekejap di Safa.

Umrah kedua ni masa Saie, baru pusingan ke dua anak-anak soleh tu dah tak larat. En hubby kakinya dah start pecah. Faris pulak mengadu sakit bila nak memijak.

Pusingan ketiga ke keempat camtu lah, Faris langsung dah tak boleh jalan. Mulanya nak berhenti dulu, balik hotel dan datang balik untuk sambung kemudiannya tapi ... nak tunggu masa untuk sambung tu, kami tak rasa dia boleh kekal dalam keadaan ihram.

Terpaksalah naik wheelchair. Memula orang tu nak SR75 tapi kami tawar sampai dapat SR30 ke 40. Kalau 7 pusingan oklah dia nak Sr75 tu tapi ni tinggal sikit aje lagi. Bila kata tak nak, nak jalan aje dia kurangkan harga. Lama jugak lah tawar menawar tu. 

Baki pusingan tu Faris naik wheelchair orang tu tolak tapi En hubby pun ikut sekali. Kang apa pulak yang dia buat dengan anak aku tu.

Alhamdulillah Irfan ok lagi, boleh berlari anak lagi tapi Nasiim start dah 'nyanyi macam-macam lagu'. Penat lah kaki sakit lah. Puas jugak nak memujuk supaya habiskan pusingan. Tak larat Amy nak dukung, Irfan pulak tinggi aje boleh harap. Jalanlah perlahan-lahan. Orang dah lama abis kita baru nak abis.


Safa-marwa, saie

Malam tu orang agak ramai. Kami terpaksa bersaie di tingkat atas.
Sepatutnya kami naik scooter kat atas tak delah penat sangat anak-anak.

Bangun pagi keesokkan harinya, masing-masing kaki sakit susah nak jalan. En hubby pulak demam panas, nasib baik bawa ubat.

1 comment on "Umrah PertamaKu - Umrah Kedua."
  1. lebih kurang sm dgn ragam sy dulu... mcm2 alasan nk teruskan umrah ;-)

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)