hilmirdadaud.blogspot.my

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

| On
April 21, 2018
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Khamis 22 Feb 2018 kami dibawa ke Thaif. Program ni berbayar dan siapa yang tak nak ikut boleh tinggal di hotel. Caj yang dikenakan RM100 seorang. 

En hubby masih lagi demam tak boleh bangun Nasiim pulak kali ni nak ikut. MIL dan FIL pun ikut jugak sebab dia kata murah, yang sebelum ni dia pergi dengan agensi lain lebih mahal.


Umrah PertamaKu - Ziarah Taif
 Menunggu jemaah yang lain. FIL siap bawa ihram lagi.



Umrah PertamaKu - Ziarah Taif
 Bangunan coklat ... hotel setahun sekali ( macam tulah bunyinya).

Bila tiba musim haji aje baru ada orang hotel tu. Dekat dengan tempat melontar tapi orang kayaaaaa yang duduk kat situ. Kalau ada ratus ribu bolehlah berangan. Tapi tak de lagi kot orang kita yang duduk kat situ.



Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

 Sejauh mata memandang...


Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Khemah berkapet hijau dan ada air cond, khemah mahal. Kalau ambik pakej berpuluh ribu bolehlah dapat yang macam ni.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Nunnnn di sana, yang bertingkat tu .... Kompleks melontar.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Khemah jemaah haji Malaysia di sebalik terowong tu. Punyalah jauh dari tempat melontar.


Umrah PertamaKu - Ziarah Taif



unta tepi jalan

Pemandangan sepanjang highway... kiri kanan depan belakang bukit batu, unta dan belukar. Arab Badwi pun masih ada lagi, ingat tak de dah.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Ladang unta di tepi jalan.


Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Masjid Miqat Qarnul Manazil

Jauh jugak Masjid ni dari Mekah, lebih sejam perjalanan. Kat sini kami berhenti makan tengah hari dan solat Zohor. 

FIL bawa ihram untuk berniat umrah di sini tapi dinasihatkan agar tukar dan niat masa balik ke mekah nanti.

Kat sini suhu agak sejuk sikit berbanding Mekah. Angin pun agak kuat.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Bahagian masjid yang satu lagi. Kat sini banyak kedai, pakir, toilet dan bilik mandi.

Antara masjid miqat yang kami pergi, masjid ni lah toilet dia paling bersih dan cantik kalah Masjid Bir Ali.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Lepas tu kami ke Kilang proses bunga ros pulak. Tak delah besar mana pun kilangnya. 

Kami diberitahu bahawa Taif mengeluarkan bunga ros yang terbaik di dunia. 

Satu aje ke kilang bunga ros ni ke ada banyak kilang lain lagi kat situ? lupa nak tanya ustaz.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Sebelum masuk pergi kat ladang bunga ros kat belakang.

Puas Amy belek... apa yang nak ditengokkan sebenarnya ni? Pokok rosnya mana? Tengok pokok kering aje ke?

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Kat situlah dia jual produk ros, kat situ jugaklah di tunjukkan proses menghasilkan air ros kat situ jugaklah diletakkan video penerangan.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif



Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Menikmati teh ros panas...

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Ni lah rupa dia. Rasa macam teh o biasa tapi ada bau ros.

Ingatkan teh tu teh ros tapi rupanya diorang masukkan air ros kat dalam teh tu.
Bukan air ros yang biasa kita jumpa kat sini tu tau.


Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Ada macam-macam, sediakan duitnya aje.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Kat sini peninggalan sejarah tak dipelihara.



Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Pasar Buah-buahan Al Hada.

Kat sini tak rugi kalau beli buah sebab harganya murah dan besar tapi kena pilih-pilih jugak sebab kat atas nampak cantik kat bawah ada yang dah rosak sikit.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Budak ngajuk nak beli avocado.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Berjalan di belakang rumah orang dan pohon anggur yang dah mati untuk ke masjid yang tersorok kat dalam tu.


Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

UHR menceritakan kisah dakwah Rasulullah SWT di Thaif. Sedih sangat citer tu. 

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Sebelum balik singgah kedai Nasi Arab.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif



Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Nasi sedulang tapi lauk... makan nasi aje pun sodap kalau dah kelaparan macam kami, heheh.

Umrah PertamaKu - Ziarah Taif

Inilah yang dibeli masa kat pasar buah-buahan tu.
3 comments on "Umrah PertamaKu - Ziarah Taif"
  1. Besar-besar buah dia.. Dapat tengok gambar pun rasa nak ke sana.. Alhamdulillah buat Amy.. Pengalaman yang bukan senang nak dapat..

    ReplyDelete
  2. bestnya kak.... hotel setahun sekali tu tak berhantu ke lama2 takde org ddk hehehe... tp, ada hantu ke kt sana yek heheheh

    kalau jenis package mcm retis2 yg ratus2 ribu dptla duk hotel atau kemah dekat ye kak... klu tak mmg jauh betul ye nk jlnnya...
    geramnya nengok buah2 tu, segar lain mcm... avokado tu beli utk bdk ngajuk ke? mkn mcmne avokado tu kak? besar2 btl

    ReplyDelete
  3. besarnya strawberiiiii... ooo br tau boleh buat pilihan rupanya nk ke sini sy igt kn dah msk dlm pakej...

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)