hilmirdadaud.blogspot.my

Kek Coklat Kukus dan Blueberry Mufin.

| On
May 25, 2017
Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Sebenarnya dua kek ni Amy buat minggu lepas, lama dah abisnya tapi baru hari ni Amy letakkan kat sini.

Resepi kek coklat kukus sedap

Masa nak buat kek coklat ni Amy tak tau nak pakai resepi yang mana satu lastnya Amy gabungkan aje resepi kek coklat tu, bahannya ikut resepi kek coklat ni dan cara buatnya ikut resepi ni

Cara buat Amy ikut resepi tu sebab caranya lebih senang dan cepat tak payah nak pukul telor asing... lebur aje.



Alhamdulillah cantik kejadian kek coklat kukus ni rasa pun sedap. MIL Amy kata kek ni pahit coklat tapi bagi kami sekeluarga sedap aje jadi kepada sesiapa yang tak berapa suka rasa coklat lebih bolehlah kurangkan serbuk koko.
 Amy lebih suka guna serbuk koko daripada serbuk coklat sebab harga lebih murah dan Amy rasa serbuk coklat tu lebih pahit. 

Kalau setakat nak makan kek coklat camtu aje bolehlah buat resepi ni ... kalau nak letak buttercream ke whipping cream ke pun ok guna resepi ni. Kek ni tak de lembut sangat seperti resepi asal yang Amy guna untuk buat kek coklat cheese lava tu .... TAPI, ada tapi tu kalau nak letak topping coklat meleleh tu macam tak berapa sangat sebab takut ia lembek.


Resepi blueberry mufin
Setiap kali lalu kedai Tea Leaf n Coffee  tu asyiklah nampak mufin blueberry. Satu ketul tak silap Amy dekat RM7. Teringin Amy belilah satu. Terasa betul mahalnya tu...😅

Resepi blueberry mufin

Hari Ahad Amy bangun pagi-pagi untuk buat mufin blueberry ni. Puas hati dapat makan lebih.


Kalau pakai cup yang macam Amy tu dapatlah 9 ketul. Lain kali kenalah buat 2 aduan sebab tak cukup. Blueberry pulak Amy beli yang dalam paket tu aje kat JJ, Tak cukup satu cawan tapi lantaklah.

Resepi blueberry mufin

Amy bakar lama sikit sampai nampak keperangan. Masa lepas bakar rasa macam kering sikit tapi bila dah sejuk ia jadi lebih moist dan sedap.
2 comments on "Kek Coklat Kukus dan Blueberry Mufin."
  1. Kek coklat tu sedapnyeee.... lama dah x membuatnye..

    ReplyDelete
  2. ni kalau dpt teh tarik panas2 perghhhhh heaven!

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)