hilmirdadaud.blogspot.my

Sambal tumbuk ikan bilis...

| On
April 11, 2013
Assalammualaikum

Semalam pukul 5:30 ptg dah macam pukul 7 lebih... dah gelap. Nasib baik masa ambik Faris semlm bawa payung kalau tak mesti basah kuyup. Pagi ni pulak mendung aje... 






Tiba-tiba teringat pulak sambal tumbuk yang selalu arwah abah buat dulu... kalau makan ngan bubur pun best jugak, lagi pun dah lama tak buat bubur nasi.



Dulu  arwah abah selalu buat dua kaler satu kaler hijau satu kaler merah. Bukan letak kaler tau tapi cili api merah dan cili api hijau. Sambal ni di goreng dulu bahan2nya baru ditumbuk. Setiap kali arwah abah buat mesti amy makan banyak... sampai sakit perut pedas punya pasal.  



Sambal Ikan Bilis Tumbuk...

Cili padi -Kalau tak nak pedas letak sikit aje.
                Amy hiris sikit supaya nanti tak meletup
Bawang merah - di hirisAmy guna bawang besar.
Bawang putih- di hiris
Ikan bilis 
Garam secukup rasa..

Caranya....

Gorengkan bahan bahan di atas satu persatu pastu tumbuk dan jangan lupa letak garam ... dah siap. 

6 comments on "Sambal tumbuk ikan bilis..."
  1. wah.. sedapnyer.
    malam tadi sy baru je buat ikan bilis goreng b'sama cili padi. bezanya. tak tumbuk je.. kalau tumbuh mesti lagi sedapkan..

    ReplyDelete
  2. mmg kena wat bubur nasi mkn dgn sambal tumbuk mcm tu kan..ieja dpt rasa mkn cam ni zaman ada arwah bapak je..ank2 skrg kurang gemar..tekak dorang dah x releven lg..huuu

    ReplyDelete
  3. saya memang suka pedas, nanti nak buat :)

    ReplyDelete
  4. dulu masa Arwah nenek yan ada...selalu dia buat sambal nie....sedap....

    ReplyDelete
  5. sedap nih kak, kalu sambal tumbuk @ totok (dlm bhs jawa) mcm akak bt gk cume tak letak bwg merah, tp lada+bwg putih+bilis+gula+ limau kasturi... kalu lyn kn ngn syr2 yg berkuah2 mmg terbaik

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)