Barang dr China.. Kaya kan Cina????

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Amy kongsikan disini dr FB sahabat Amy...

Wani selalu dapat soalan macam ni. Selalunya Wani senyum & tanya, apa maksud anda?
Tahukah anda kebanyakan produk yang dijual di Malaysia mahupun Makkah diperbuat di China atau oleh orang bukan Islam yang lain diseluruh dunia? Kain cotton atau sutera yang kita pakai, bukan kah dari negara China? Apple Ipad/Iphone juga kilangnya di China. Samsung dari Korea. Anda boikot handphone juga ke? Ada x pengeluar handphone muslim?
X salah bermuamalah dengan org kafir. Nabi Muhammad saw kita dulu pun berniaga dengan Yahudi.. Yang penting masing2 berurusan dengan jujur. Mana tahu, berkat mereka selalu bersama kita.. & kita pulak sentiasa menunjukkan contoh muslim sejati, lama2 mereka terpikat dengan keindahan Islam. Secara x langsung dapat kita pahala kan... Ada juga sumbangan kita dalam menyebarkan islam.
Thinking bahawa "buat apa meng'kaya'kan cina" adalah sangat 'cetek' bagi Wani. Of course kalau boleh kita nak membantu semua saudara muslim kita. Tapi itu x bermakna kita kena bermuamalah dengan MUSLIM SAHAJA. Cuma x dinafikan, apabila ada 2 kedai runcit yg menjual barangan yg sama, pilihlah kedai saudara seagama kita sebagai tanda sokongan.
Dalam bisnes Bio Greeno yang Wani ceburi sekarang, memang pengasas kami adalah berbangsa Cina. Nama beliau adalah Dr Eng. Sepanjang penglibatan Wani dalam business ini, beliau sangat2 menghormati cara kita dalam berurus niaga. Surau untuk kami disediakan. Makanan halal dititikberatkan. Beliau mula faham tentang aurat, tentang boleh bersalam/bersentuhan dgn bukan muhrim atau tidak... Beliau mula dengar perkataan2 seperti In Shaaa Allah, Alhamdulillah dsb. Adakah itu sesuatu yang buruk? Dari sinilah kita sebagai muslim harus menunjukkan model & contoh terbaik kepada kawan2 kita. Hidayah itu milik Allah. Jika terbuka hati nya untuk Islam, tentulah kita akan jadi orang paling gembira kerana kita paling dekat dengan mereka.
Untuk yang selalu cakap macam tu, cuba check balik, berapa jumlah zakat yang anda sumbangkan setiap tahun? Berapa sedekah anda beri setiap hari? Kebanyakan orang memang suka complain & condemn itu ini. Tapi mereka lupa, ada ramai kawan2 kita diluar sana yg terkapai2 sebab duit cukup2 makan. Anak ramai nak dibesarkan. Gaji dah ala2 sampai siling sebab x ada kelulusan tinggi. Memang takat tu je boleh pergi. Adakah anda sendiri keluar duit poket anda membantu mereka? Kesemua 40 jiran disekeliling anda, anda pasti rumah mereka cukup beras? Mampu kah anda dari segi ekonomi membantu semua org disekeliling anda?
Disinilah kami membantu dari segi memberikan peluang perniagaan kepada semua orang. Produk kami Alhamdulillah terjaga kualiti & status Halal nya. Harga sangat2 reasonable malah lagi murah daripada pesaing. Nak mula pun tak perlu modal banyak. Pelan pemasaran masha Allah memang menguntungkan sangat2. & syarikat kami sangat2 bermurah hati sponsor itu ini untuk beri kita training & beri kita pengiklanan percuma. Mentor2 bersedia beri bimbingan perniagaan secara PERCUMA. Ada tak usahawan muslim diluar sana yang willingly nak coach anda mulakan perniagaan tanpa perlu dibayar 1 sen pun untuk MASA mereka??? Ada business consultant kat luar sana yang sanggup spend masa tunjukkan cara macam mana nak buat sales, buat online & offline marketing, cara maximise bonus, macam mana nak kira pendapatan dsb? Ada?
Anda mungkin berbangga kerana anda merupakan seorang kontraktor muslim, atau tokey kedai, butik, spa, restoran... Tapi cuba check, sepanjang anda menjadi 'jutawan' melalui perniagaan anda, berapa ramai org sekeliling yang anda bantu mereka menjadi jutawan juga? Ada x? Ke anda kaya sorang2?
So please, sebelum nak condemn business network, atau condemn kenapa kami buat bisnes dengan founder chinese, check balik apa sumbangan anda pada masyarakat. At least our Dr Eng memang terbukti telah melahirkan >100 orang jutawan (bumi & non bumi) sepanjang 23 tahun beliau dalam industri Network Marketing. & In Shaa Allah melalui syarikat Bio Greeno Sdn Bhd kami mensasarkan kelahiran sekurang-kurangnya 100 lagi jutawan. Kita target nak consistent kan income at least 5 angka setiap bulan. Kalau anda masih ragu2 lagi, buatlah solat istikharah. Kami bukan jenis yang memujuk rayu atau push2 anda join kami. Memang itu bukan cara kami. Jika nak ilmu, murid yang cari guru kan. Anda tahu di mana nak cari kami (",)

MLM HARAM?

Sebelum menjawab soalan itu, fikir sejenak, dlm industri yg terang nyata mengamalkan riba (yg tentu2 haram), bagaimana status halal gaji mereka? Cuba fikir...
Untuk status halal/haram MLM, rujuk video ini :
Hukum Perniagaan Berkonsepkan MLM - Ustaz Azhar Idrus: http://youtu.be/mW1sP2AjNmA




Bear in mind, kami menjual produk yg bermanfaat untuk kegunaan harian pengguna, bukan jual 'sistem piramid' mahupun 'sistem cepat kayap'. So tiada istilah goyang kaki dapat duit ye. Anda x boleh lari dari 3S (selling, sponsoring & servicing), which is lebih kurang macam perniagaan francais yg lain. X de sales, X de bonus. More info needed? Just PM or whatsapp me... I'm happy to help (",)

Comments