RINDU YANG TAK PERNAH BERTEPI

Assalammualaikum dan Salam Jumaat.

Rindu tidak pernah bertepi


RINDU YANG TAK PERNAH BERTEPI

Menurut Imam Al-Ghazali, Allah SWT pernah menurunkan wahyu kepada Nabi Daud a.s.: “Wahai Daud! Sampai bila engkau akan  menyebut-nyebut syurga dan tak pernah meminta perasaan rindu kepada-Ku?”

Nabi Daud a.s. bertanya, “Siapakah orang-orang yang merindukan-Mu, ya Allah?”

Lalu, Allah menjawab, “Orang-orang yang merindukan-Ku adalah mereka yang Aku bersihkan dari segala kotoran dan Aku peringatkan mereka agar selalu waspada dan berhati-hati. Aku lubangi hati mereka agar mereka dapat melihat-Ku (yakni syuhud). Aku genggam hati mereka dengan tangan-Ku dan Aku letakkan di lapisan-lapisan langit-Ku. Lalu, Aku panggil malaikat-malaikat-Ku. Setelah berkumpul, mereka lalu bersujud kepada-Ku.

Lalu, Aku katakan kepada mereka: “Aku memanggil kalian bukan untuk bersujud kepada-Ku. Aku memanggil kalian semua untuk mempertunjukkan hati orang-orang yang merindukan-Ku.”

Sungguh Aku bangga kepada kalian, wahai orang-orang yang merindukan-Ku. Hati kalian menyinari malaikat-malaikat-Ku di seluruh penjuru langit-Ku, sebagaimana matahari menyinari bumi.

Wahai Daud! Aku ciptakan hati orang yang merindukan-Ku itu dari keredhaan-Ku. Aku pun menganugerahkan hati itu cahaya wajah-Ku. 

Aku jadikan mereka juru bicara-Ku dan Aku jadikan tubuh mereka tempat Aku memandangi bumi. Aku lukai hati mereka sebagai jalan untuk melihat-Ku sehingga kerinduan mereka terus-menerus bertambah setiap hari.”

--Imam Al-Ghazali dalam kitab Al-Mahabbah wa asy-Syawq wa al-Uns wa ar-Ridha

Mari lah teman... kita memusatkan tujuan agar hati kita dapat  mencintai dan merindui Allah swt dan Rasulullah saw dengan banyak ingat (zikir) kepada Allah dan banyak berselawat kepada Rasulullah saw. Tiadalah dikatakan cinta bagi yang kurang menyebut-yebut dan kurang mengingat kepada yang dicintai...

SILA SHARE DAN SEBARKAN

Amy tak ingat Amy copy dari mana tapi Amy sharekan di sini untuk peringatan diri sendiri.

Comments

  1. Setiap hari kita tambah rasa cinta padaNYA ^^

    ReplyDelete
  2. Semoga kita menjadi salah seorang daripada yang disebutkan. InsyaAllah. aminn :)

    ReplyDelete
  3. rindu padaNYA tak kan pernah habis. :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Marilah kita bnyk2kan berzikir.

    ReplyDelete
  6. Soal hati tak pernah tipu. Sebab hati tu hnya kt dan allah je yg tahu :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)