Travel


Impiana

Resepi

Mengemas Dan Menyusun Atur - Kabinet Dapur.

by - July 18, 2019

Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Amy geram betul dengan labah-labah dan lipas kat rumah ni, mana dia datang pun Amy tak tahu. Dah jadi satu kerja pulak setiap minggu nak kena bersihkan sarang labah-labah kat dalam kabinet dapur tu.

Baru kemas tak sampai 3-4 hari dia dah buat sarang balik lepas tu, kalau setakat sarang ok lagi tapi siap ada najis dia pulak kat situ.

Si lipas pulak, bukan jenis yang besar biasa tu, ni jenis yang kecik-kecik perut bulat tu.... huhhh kalau Amy nampak memang kena kejar sampai dapat. Sakit hati betul, mana ntah dia buat sarang. Jangan kat celah antara kayu kabinet dengan kitchen top tu sudah.

kitchen cabinet

Kalau dah mengemas haruslah alih sana alih sini, jemu asyik sama aje dan kadang kadang bila satu benda tu ada di tempat yang sama pada masa yang panjang baru kita perasan 'ketidakpraktikalan' dia di situ.

Bila dah alih sana alih sini, kenalah susun ikut kesesuaian. Kerja mengemas dapur ni memenatkan jugak sebab nak kena fikir dan imagine sekali. Selalunya kerja mengemas akan terbengkalai sebab tuannya dah pengsan dulu...😂


kitchen cabinet

Dulu tak banyak nak pakai container jadi Amy pun belilah tupperware, gila tupperware sekejap. Sekarang nak pakai banyak container dan tupperware pulak mahal jadi pakai ajelah mana yang mampu. Ikea dan Mr DIY pun sekarang ada banyak bekas yang cantik dan praktikal.

kitchen cabinet

Bekas penutup merah tu bekas untuk gula. Rumah Amy ni memang banyak jenis gula, kononnya nak letak ikut spesis tapi ruang tak mengizinkan. Ruang untuk spesis lain pulak tak cukup. 

kitchen cabinet

Akhirnya jadi macam ni, tak cantik pada mata Amy tapi spesis yang lebih kurang sama dalam satu ruang. Nak Ambik kat situ aje semua.

Ruang atas tu masih lagi kosong. Rancang nak letak barang yang jarang digunakan. Barang yang jarang digunakan pulak kat rumah ni semuanya tak muat nak letakkan kat situ. Masing-masig gemuk.


kitchen cabinet

Tall cabinet ni ada oven jadi dari atas sampai bawah Amy letak barang-barang untuk 'baking', loyang aje kena hantar stor sebab tak muat.


kitchen cabinet

Gantung kat sini senang nak ambik, tak payah tercari-cari lagi.

kitchen cabinet


Ruang tepung... ada macam-macam jenis juga.

kitchen cabinet

Cup ni pun Amy gantung... sonang nak mencari. Nak kena letak label cukatan cup lepas ni.



kitchen cabinet

kitchen cabinet



kitchen cabinet

Pinggan mangguk Amy banyak ni ajelah. Kami berlima aje, jarang tetamu datang.

Ada lagi ruang yang dah siap kemas ( buang spider wab, cek sarang lipas) tapi tak disusun lagi. Dah penat, lain kalilah pikirkan ruang tu. 

Stor + laudry tu pun nak kena kemas, dah macam kapal karam Amy tengok. Masing-masing nak cepat ambik tak letak balik... main campak aje mana dapat ... termasukkan orang yang menulis ni, heheh.

Sticker
Dulu rajin guna label sticker ikea tapi bila nak tanggalkan punyalah payah sekarang Amy guna 'selotepe' tu aje. Senang nak tanggalkan. 

You May Also Like

10 comments