hilmirdadaud.blogspot.my

Adab Masuk Rumah Baru...

| On
March 18, 2018
Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Tak ingat tv apa yang Amy tonton pagi semalam tapi rancangannya Amy rasa Tanyalah Ustaz kot. 

Ustaz tu ada memberikan beberapa panduan untuk orang yang baru pindah rumah (masuk rumah baru atau rumah yang dah lama). 



Banyak panduan yang berguna antaranya ialah :-

1. Melaungkan azan
2. Bismillah / memberi salam
3. Membaca surah Al Baqarah, Yaasin, Al Fatihah dan Al Ikhlas
4. Solat Sunat
5.Masuk dengan kaki kanan.

Amy tertarik dengan bab baca surah Al Baqarah tu, kalau boleh baca surah satu rumah boleh dengar. Surah tu panjang, tapi ustaz tu kata boleh baca mula-mula ayat dan akhir ayat. 

Tapi kalau nak senang lagi ... buka aje youtube... heheh. 
6 comments on "Adab Masuk Rumah Baru..."
  1. wuuuuu thankssss kene jot down ni utk masuk rumah baru

    ReplyDelete
  2. Tq utk tips berguna ni
    Kalo saya tinggal rumah berbulan2 pun selalunya saya akan baca surah al baqarah bila balik rumah
    InsyaAllah x de apa2

    ReplyDelete
  3. penah ternampak jgk kt fb kak....
    bgs ada panduan mcm ni, biarla kita ikut kan adab msk umah baru nih...
    jgn tau nk suka2 gelak tawa je msk umah baru...

    ReplyDelete
  4. plus nnt wat kenduri rumah baru ajak kami hehehe

    ReplyDelete
  5. tips berguna, selamat berpindah dan berkemas kak hehe

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)