Berpuasa Tapi Ada Jemputan Kenduri

Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera...

Perkongsian dari group WA Ustaz Zamri.

Menghadiri kenduri tidak semestinya makan. Boleh hadir dan ucap tahniah meskipun berpuasa. 

Gambar pinjam pakcik google
Gambar pinjam pakcik google

Pada asasnya, haram seseorang itu sengaja membatalkan mana-mana amalan yang fardu termasuk lah puasa qadha’(ganti) kerana puasa qadha’ Ramadan termasuk di dalam ketogari amalan fardu. Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Imam Syafi’ie –Radiyallhu ‘anhu- di dalam kitab “al-Umm”:

من دخل في صوم واجب عليه من شهر رضمان أو قضاء أو صوم نذر أو كفارة من وجه من الوجوه أو صلى مكتوبة في وقتها أو قضاها أو صلاة نذر لم يكن له أن يخرج من صوم أو صلاة ما كان مطيقا للصوم والصلاة على طهارة فإن خرج من واحد منهما بلا عذر عامدا كان مفسدا آثما عندنا.

Maksudnya: Sesiapa telah masuk(memulakan) puasa yang wajib daripada Ramadan, QADHA’, puasa nazar atau puasa kaffarah, atau solat fardu pada waktunya, solat Qadha’ atau solat nazar, maka dia tidak boleh keluar(membatalkan) dari puasa atau solat (tersebut) selagimana dia mampu untuk berpuasa dan solat dalam keadaan suci. Jika dia keluar(membatalkan) salah satu darinya tanpa keuzuran dengan sengaja maka menurut kami dia dikira sebagai bersalah dan berdosa.

Membatalkan puasa qadha’ tanpa keuzuran tetap dikira berdosa kerana amal ibadah yang fardu tidak boleh dibatalkan. Namun puasa qadha boleh dibatalkan jika ada uzur syar’ie seperti sakit dan musafir.

Comments

  1. memnuhi jemputan tu kan lbh wajib...

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yang bagus.. Ramai yang terlepas pandang bab ini..

    ReplyDelete

Post a Comment

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)