Jenis Coklat Untuk Baking Yang Terdapat Di Pasaran

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...



Berikut adalah beberapa jenis coklat untuk baking yang terdapat di pasaran :


Bittersweet, Dark & Semi-Sweet
Agak susah nak merungkaikan 3 kategori ini sebab ‘bittersweet’ dan ‘dark’ selalu digunakan dan bertukar2. Selalunya ‘semi-sweet’ mempunyai 35 – 45% cacao dan lebih manis berbanding coklat bittersweet dan dark. Tapi, sampai sekarang takde peraturan dan undang2 yang sah untuk membezakan antara dark, bittersweet dan semi-sweet. Ketiga2 kategori ini mesti ada sekurang2 nya 35% coklat ‘unsweetened’ dan boleh mengandungi hanya 12% pejal susu.

Coklat Susu
Coklat susu mesti mempunyai sekurangnya 10% koko dan 12% pejal susu. Rasa, tekstur dan kualiti agak sukar dikenal pasti sebab lambakan perasa yang berbeza dari produk tenusu. Ada di antara coklat susu mempunyai rasa yang sedikit masam manakala yang lain lebih ‘mellow’. Ada juga di antara coklat susu ini mempunyai caramelized hasil dari susu dan gula dipanaskan bersama. Ramai di kalangan bakers yang menggunakan coklat susu sebagai topping terutamanya pada brownies. Betul ke betul?

Coklat Putih
Memandangkan coklat putih ada mentega koko tapi takde campuran coklat liqour, ada pakar yang menyebut coklat putih bukanlah sejenis coklat. Apa pun yang awak panggil, terma ‘coklat putih’ mempunyai ciri yang tersendiri. Coklat putih mestilah mempunyai sekurangnya 20% mentega koko dan 14% pejal susu. 

Coklat Unsweetened (100%)
Apabila coklat liqour dijual di dalam bentuk padat, ianya disebut coklat unsweetened. Bar coklat ini adalah 100% coklat dan tidak mempunyai gula atau manisan. 

Coklat Couverture
Couverture berasal dari perkatan Perancis yang membawa maksud menyalut. Coklat ini juga digelar untuk cicah atau menyalut coklat. Couverture mempunyai mentega koko lebih kurang 31 – 38% lemak. Secara tidak langsung, coklat ini lebih berkilat dan sentiasa mengalir dengan mudah. Disebabkan ini, coklat couverture selalu dijadikan salutan atau glazing kek dan produk pastri. Tekstur coklat ini lebih kepada sos dan sangat sedap jika dinikmati bersama marshmallow.

Nibs Koko
Ape fungsi kacang dalam mentega kacang, macam tu lah nibs koko dalam coklat. Secara lebih mendalam, nibs koko adalah kekacang cacao yang telah dipanggang tapi tak dihancurkan. Rangup dan didatangkan dengan rasa pahit, nibs mampu memberikan tekstur yang baik dan rasa berbeza. 

Serbuk Koko
Serbuk koko dihasilkan apabila cacao liqour ditekan untuk mengasingkan mentega koko, menghasilkan serbuk yang tidak manis dan sangat halus. Serbuk koko boleh terdapat dalam dua jenis yang berbeza: semulajadi dan Dutched. Serbuk koko semulajadi mengekalkan tahap asid cacao manakala Dutched pula dineutralkan dengan campuran kimia alkali. Hasilnya, koko Dutched kurang berasid dan mempunyai warna yang lebih gelap serta rasa yang ‘mellow’.
Serbuk koko juga antara bahan yang paling penting ketika menghasilkan brownies. 
Jadi macam mana nak bagi sedap kalau semua serbuk koko sama je?
Jawapannya, serbuk koko berbeza ikut pada kualiti biji/kekacang cacao. 


Bila terbaca aje 'chocolate liquor' Amy pun risau kejap... heheh.

nota kaki : gambar dan info dr pakcik google.

Comments

  1. my sister would love this cuz she loves baking

    ReplyDelete
  2. ms budak2 dulu sy tertanya2 coklat putih tu mcm mn? bkn ke coklat semuanya warna dia gelap? hehehe

    ReplyDelete
  3. aida ni kurang arif bab baking, hilmirda.
    meroti ok ok la. saya byk refer kakak sulung, dia baker.
    coklat ni byk jenis ekk.
    apa sesuai utk buat apa. tu kena tau.

    ReplyDelete

Post a Comment

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)