hilmirdadaud.blogspot.my

Saf Rapat Ke Tengah Bukan Ke Kiri Atau Ke Kanan.

| On
May 22, 2019
Assalammualaikum Dan Ramadan.

Perkongsian dari group whatsapp mengenai saf kaum wanita, kaum lelaki rasanya tak de kes macam ni.

"Assalamualaikum, ustaz. Kalau dalam masjid kan, jemaah perempuan nak buat saf, lebih afdal start dari tengah or kiri. Sebab ada sorang mak cik ni dia kata "perempuan sunat start dari kiri". Mohon penjelasan"


"Wsalam. 

Hendaklah dimulakan dari tengah saf kerana Nabi –sallalllahu ‘alaihi wasallam- bersabda;

وَسِّطُوا الْإِمَامَ وَسُدُّوا الْخَلَلَ
“Jadikanlah imam berada di tengah kamu dan tutupilah kekosongan (pada saf)” (HR Imam Abu Daud dari Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu-).

Maksud hadis ini menurut ulamak ialah; jadikanlah imam kamu di tengah-tengah saf kamu iaitu dengan kamu berdiri di belakangnya serta di sebelah kanan dan kirinya. (‘Aunul-Ma’bud, Kitab as-Solah, jil. 2, bab Maqam al-Imam min as-Saf)."


Saf Rapat Ketenggah Bukan Ke Kiri Atau Ke Kanan.

Perkara ni memang selalu terjadi. Boleh dikatakan setiap kali Amy ke masjid atau surau mesti jumpa benda ni. Nak-nak sekarang ni setiap malam Terawih... adoiii rasa tak tenteram masa solat tu asyik teringat saf yang terputus-putus.

Masing-masing tak nak tinggal sejadah dan beg masing-masing. Nak harapkan orang belakang isi kekosongan sebelah dia. Orang belakang tu pun serupa jugak tak nak ke depan, tak nak tinggalkan barang-barang dia.

Bila kita ajak dia rapat ke kita ada yang kata kena rapat ke kiri dan ada jugak yang kata kena rapat ke kanan. Bukan ke Pak Imam tu duduk kat tengah-tengah jadi kena rapat ke tengahlah... kan.

4 comments on "Saf Rapat Ke Tengah Bukan Ke Kiri Atau Ke Kanan."
  1. panduan dan info yang bagus, tapi kebiasaan macam tu lah dengan jemaah perempuan ni, taknak rapatkan saf tak tahulah apa sebabnya

    ReplyDelete
  2. betul jgk, tp naper lak nk mulakan belah kiri... sedangkan nk mkn ke buat apa2 pun nabi suh dulukan belah kanan... kalau bab solat nih, dh ustaz kata tengah2... nape lah ada yg jenis degil jgk kan... tp kn kak, kadang jns yg org2 lama ni ssh sikit nk tegur, sbb mereka suka ikut cara lama

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete

Dear all ~ Thank you for reading. Feel free to leave your comments here. Happy to hear your thoughts :)